חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדמויות הבולטות מיחידת 8200


היחידה הגדולה ביותר בצה"ל, אך גם אחת היוקרתיות שבו – עוצבת המודיעין 8200. 

8200 הן ארבע ספרות שככל הנראה מגלמות הכנסות וחידושים טכנולוגיים, בעבר, בהווה ובעתיד יותר מכל ארגון אחר בעולם.

בוגרי היחידה המפורסמת פזורים בצמתים רבים במשק הישראלי, בעיקר בתחומי ההייטק.

היחידה ממנה יצאו גיל שוויד ומורי ארקין, ששווים יחד כ-3 מיליארד דולר, היא ללא ספק היחידה שמייצרת הכי הרבה מיליונרים. 

גיל שוויד, מייסד צ'ק פוינט, הוא אחד הבולטים ביוצאי היחידה. שוויד ייסד את החברה ב-1993 יחד עם שלמה קרמר, גם הוא יוצא 8200. צ'ק פוינט הפכה לאחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בישראל, עם שווי שוק של כ-10 מיליארד דולר. הונו האישי של שוויד מוערך בכ-1.9 מיליארד דולר.

מורי ארקין, איש עסקים בולט נוסף מ-8200, קיבל לידיו את חברת התרופות אגיס בגיל 19. ב-2004 מכר את החברה לפריגו תמורת כ-190 מיליון דולר. ארקין המשיך להשקיע בחברות שונות, כולל בזק ובנק הפועלים. שוויו האישי מוערך בכמיליארד דולר.

ניר צוק, יוצא 8200 נוסף, ייסד את חברת פאלו אלטו, המתחרה בצ'ק פוינט. החברה הונפקה לאחרונה לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר, ושוויו האישי של צוק מוערך בכ-140 מיליון דולר.

דן זורלא, בוגר 8200 נוסף, ייסד את חברת בלאק קיוב יחד עם אבי ינוס. החברה, שהחלה עם 4-5 עובדים, צמחה ליותר מ-100 עובדים והפכה למובילה בתחום המודיעין העסקי.

בוגרים בולטים נוספים

בוגרי 8200 בולטים גם בתפקידים בכירים אחרים במשק. ביניהם ניתן למנות את תומר בראל, מנכ"ל פייפאל ישראל וסגן נשיא פייפאל העולמית; שלמה תירוש ממייסדי גילת; יצחק (בוז'י) הרצוג, שר הרווחה; רונן בראל, יו"ר ארנסט אנד יאנג ישראל; ואשר בהרב, מו"ל ישראל היום.

מומחים מציינים כי בוגרי 8200 מצטיינים ביכולות טכנולוגיות וחדשנות, אך לעתים חסרים כישורי ניהול. רבים מהם מצליחים להקים סטארט-אפים מצליחים, אך נוטים לבצע אקזיט לפני שהחברה מגיעה לשלב הארגוני המורכב.

8200 ממשיכה להוות מקור לכישרונות טכנולוגיים ועסקיים מובילים בישראל, ובוגריה ממשיכים להשפיע על הכלכלה והטכנולוגיה הישראלית והעולמית.